Marsbéli Krónikák : Rockinform

Marsbéli krónikák

Lehet apokaliptikus prog rocknak nevezni a brit Muse trió zenéjét, koncertjeiket pedig sci-fi cirkusznak, egy biztos, a jelenkor egyik legizgalmasabb hangzású európai csapatáról van szó. A Muse október 10-én egy önálló bulit csinál Budapesten, az énekes/gitáros frontember, MATT BELLAMY PEDIG CHRIS SICHETTEL BESZÉLT AZ ŐSZI EURÓPAI TURNÉ FELVEZETÉSE GYANÁNT.

Teignmouth

“Mindhárman Teignmouthban nőttünk fel. Egy suliba jártunk, nagyjából ott is ismerkedtünk össze. Akkoriban mindenki bandákat alapított, és mivel Chris (Chris Wolstenholme basszusgitáros) egy pár évvel fiatalabb volt nálunk, egy másik csapatban zenélt, mint Dom (Dominic Howard dobos) és jómagam. Mivel azonban egyik csapat sem volt igazán működőképes, egyesítettük erőinket. Eleinte minden nagyon komolytalan volt. Chris dobolt korábban, nálunk viszont bőgőzni kezdett, amiről kezdetben nem sok sejtéssel rendelkezett. Három különböző egyéniség voltunk, és nem is akartunk mást, csak zajongani, bulizni, koncertezni, szórakozni. Haverokkal koncerteztünk, esetleg összefogtunk más csapatokkal és valami rettenet klubban játszottunk egymásnak. Ez mind jó alkalom volt a berúgásra, a szabadidőnk szórakoztató eltöltésére. Több nem is számított.”

The Tornadoes

“Már egészen kiskorom óta tudtam, hogy zenélni akarok és hogy fogok is. Szerintem az ilyesmi elég szokatlan dolog, de van rá magyarázat, hiszen a papám is aktív zenész volt régebben. Arra viszont sosem gondoltam, hogy frontember is leszek. Mindig is túl félénk voltam és szégyellős, úgyhogy ma sem vagyok valami nagy frontember. A bohóckodást meghagyom Robbie Williamsnek! A papám egyébként a The Tornadoes ritmusgitárosa volt. A ’60-as évek első felében rengeteg slágerük volt, és még a Beatles-szel is turnéztak, viszont pénzt sosem kerestek. Akkoriban sem volt kedvezőbb az ipar a bandák számára… Amikor aztán a banda feloszlott, szépen keresett magának egy állást valami építkezésen. A bátyámat már idejekorán zenélni taníttatták, de abszolút nem érdekelte a dolog, így a papám is csak legyintett. Én viszont tudtam, hogy zenélni akarok, és magamtól igyekeztem elsajátítani az ehhez szükséges tudnivalókat. A papám még féltett is a csalódásoktól, de persze ma már büszke rám.”

The Rocket Baby Dolls

“A legelső fellépésünkre 1994 februárjában került sor, bár akkor még nem is Muse volt a nevünk, hanem The Rocket Baby Dolls. Beneveztünk egy sablonos tehetségkutatóra, és oda már kellett egy név is. Jobb nem jutott eszünkbe. Rosszabb viszont volt egy rakás: Gothic Plague, Carnage Mayhem… Egy hónappal később azonban már Muse néven léptünk fel, de ez sem volt szokványos buli, ugyanis egy lepukkant görkoripálya sarkán állhattunk színpadra. Azt nem gondoltuk, hogy le sem fognak engedni minket a színpadról, de azért abban bíztunk, hogy páran kíváncsiak lesznek ránk, és talán még kapunk pozitív visszajelzéseket is. Ehhez képest mindössze pár kisgyerek botladozott előttünk, és még ők sem vettek tudomást rólunk…”

Korai turnék

“Nekünk is megvoltak a tipikus lakóbuszos turnéink, ahol sem enni, sem aludni nem tudtunk. Gyűlöltük az egészet, de már erre is nosztalgiázva tudunk visszagondolni. Nem is igazi zenekar, amelyiknek ez kimaradt. Mindhármunknak tetszett, hogy úton vagyunk, mindig új arcokkal találkozunk. Nem kellett szégyenkezni semmiért… Bármennyire is berúgtunk és bármekkora baromságokat is csináltunk részegen, reggel magunk mögött hagytuk a történteket, egy újabb helyen újabba arcok vártak.”

Showbiz

“Akadt egy-két korai támogatónk, és mindenki azt javasolta, hogy ne költözzünk Londonba, inkább otthonról kiindulva építkezzünk. Lassan de biztosan. Végül meg is lett az eredménye, két EP után 1999-ben megjelent az első albumunk, a Showbiz. Amire sokan mondják, hogy Radioheades… Ezt inkább döntse el mindenki maga! Az a vicc, hogy már komoly amerikai kiadók szaglásztak, amikor még javában melóztunk. Miután a Maverickkel aláírtuk a szerződést Los Angelesben, jöttem haza melózni. Festő és dekoratőr voltam akkoriban.”

Origin of Symmetry

“Az első lemez még amolyan tapasztalatlan darálás volt, főleg utólag visszatekintve. Ennél a kettes albumnál már amolyan lelkes nemtörődömséggel dolgoztunk, sokkal kevésbé aggódva azon, hogy milyen lesz a fogadtatás. Viszont a Maverick úgy gondolta, hogy a magas falsettóim nélkül jobban eladható lenne az album Amerikában, úgyhogy ezeket elakarták tüntetni. Jó nagy perpatvar lett belőle! Meg is szakadt a kapcsolatunk. A lemez persze úgy jött ki odaát is, ahogy Angliában.”

Drogok

“Láttam, hogy mit tesz a heroin és a kokain az emberekkel. 18 évesen együtt béreltem lakást egy dílersráccal… Tisztára olyan volt a kéró, mint a Trainspotting, mindenfelé tükrök, foltok és fehér por… Az ott megtapasztaltak hatása ma is tart. Sosem nyúlnék ilyesfajta cuccokhoz.”

Absolution

“Ez a lemez már 9/11 után készült, és hallatszik is a dalokon a pesszimizmus. A történtek miatt pár hónapra le is álltunk a tevékenységgel, egyszerűen nem voltunk ráhangolódva a kreatív munkára. Végül Írországban és Los Angelesben vettük fel az albumot, ami velősebb, tömörebb lett, mint az Origin of Symmetry, amire elég őrült dolgok is felkerültek. A fura, komor hangulat mellé igyekeztünk úgy megőrizni a dilis dolgainkat, hogy azok a csapat előnyére váljanak. Az volt a cél, hogy az élő hangzásunk keménysége jellemezze az anyagot, és olyan szakemberekkel melózhattunk, akiknek volt tapasztalatuk az amerikai rock zene terén. Így aztán a hangzásunk megújult, és végre valóban úgy haraptunk, mint a színpadon. Ez lett az első amerikai aranylemezünk.”

Black Holes & Revelations

“A legmerészebb, legkalandozósabb albumunk eddig. Nem csak tematikailag, de zeneileg is. Egy ideje már Olaszországban élek a barátnőmmel, és az olasz zenei világ nagyban hatott a dalokra. Különösen a dél-olasz zene… Egy csomó minden keveredik benne, afrikai melódiák, horvát és török folk, valamint a hagyományos olasz dallamvilág. Szeretem az ilyen kevert dolgokat, ráadásul ebben valami különleges misztikum is. A legnagyobb kihívás az volt ennél a lemeznél, hogy a különféle zenei hatásokat, stílusokat – folk, alternatív, prog, funky, soul stb. – hogyan tudjuk úgy egybegyúrni, hogy a végeredmény csakis ránk jellemző legyen. Azt akartuk, hogy a sok újdonság ellenére is azonnal rámondhassa bárki a zenénkre, hogy ez a Muse! Ha valakinek meg akarom mutatni a bandánkat, mindig ezt a lemezt teszem fel.”

| “A parlamenti választások alkalmával leadott szavazataink szart sem érnek. A mai rockból nagyon hiányzik a lázadó szellem, holott bőven volna mit támadni…” |

9/11

“Természetesen nem mondom azt, hogy nem támadták meg az Egyesült Államokat, de azért vannak izgalmas kérdések. Például, hogy kik tették és mi volt az indítékuk? Hajlom arra a magyarázatra, hogy a háttérben egy szűk kör áll, egy szűk elit, amelyik anyagi hasznot hajt a most is folyó háborúból. Persze ennyire nem egyszerű a helyzet, de az elit létezik, és bármit megtesz a profit érdekében, valamint a hatalma bebiztosítása érdekében. Akiket tényleges elkövetőként odatettek elénk, csak bábuk voltak egy játszmában. Parasztok… Ahogy az összes áldozat is csak bábu volt, és mi magunk is azok vagyunk. A bizonyítékok láttán hol sírni, hol röhögni támadt kedvem. Miért, te elhiszed, hogy egy repülőgép fekete doboza totálisan megsemmisül, ugyanakkor az egyik gépeltérítő útlevelét sértetlenül találják meg a földön? Ezek olyan szánalmas bárgyúságok…”

Forradalom

“Az emberek zömének sejtése sincs arról, hogy mi történik a világban, és hogy mi történik vele és embertársaival. Naivak vagyunk, elhiszünk bármit, ha a tévében bemondják, vagy megjelentetik az újságokban. Egyszerűen nem vagyunk felvértezve a hazugságok és a dezinformációk ellen. És akkor még ott van az agyak manipulációja is! Sokkal komplexebben működik ez, mint gondolná bárki is. Mielőtt azonban társadalmi változások jöhetnének, szükséges, hogy az emberek agyában bekövetkezzen egy komoly változás. Meg kell tanulnunk hatástalanítani a propagandát. El kell jutni oda, hogy az ember kétkedjen, feltegyen fontos kérdéseket, ne dőljön be a média agymosásának. Nem vagyok az a karakter, aki egy forradalom élére állna, de kétségtelenül csatlakoznék egy ilyen mozgalomhoz. Nézzünk szembe a tényekkel amit mi demokráciának nevezünk, az csak egy ki…ott vicc. Van egy élhetőnek mondott, kellemesnek hazudott kis világunk, de lekötözve éljük az életünket ebben a rendszerben, és esélyünk sincs a változtatásra. A parlamenti választások alkalmával leadott szavazataink szart sem érnek. A mai rockból nagyon hiányzik a lázadó szellem, holott bőven volna mit támadni…”

Cydonia

“A Knights of Cydonia dalunk a Mars egy olyan területéről szól, ahol rábukkanhatnánk az emberi és a földön kívüli fejlődés rejtett titkaira. Cydoniában amolyan piramisszerű tárgyak maradványai találhatók, valamint az ősi civilizációk bizonyítékai. Ez már csak azért is izgalmas, mert mostanában többen is kezdenek rájönni, hogy felülről nézve az észak-afrikai piramisok egy hatalmas, ugyanakkor nagyon aprólékos csillagtérképet adnak ki. Egyfajta üzenetet közvetítenek valakinek, akik odafent vannak, és ugyanez a térkép megtalálható a Marson is, Cydonián. Meg még itt-ott, például Észak-Amerikában is. A föld egyes ősi építményei között rejtett kapcsolat húzódik meg, és ennek kulcsa elvezet egészen Cydoniáig. Meggyőződésem, hogy a DNS-láncunk egyes részei nem erről a bolygóról származnak. Kellett, hogy történjen valami fajta egyesülés. Az emberi fejlődés történetében igen komoly lyukakat találni…”

Wembley

“Ezek most a júniusi bulik voltak, az eddigi legnagyobb szabású koncertjeink. Szerettük volna mi beindítani az újjáépített Wembleyt, de George Michael lekörözött minket. Viszont mi két este is telepakoltuk a stadiont, ami úgy 180 ezer nézőt jelent összesen! Tavaly a Reading fesztivál főbandájaként léphettünk fel, és már akkor is csipkedtük magunkat Dommal. 80 ezer ember! Egy brit banda számára az egyik legkomolyabb cél, hogy ott játszhasson a Reading nagyszínpadán, mi pedig főbanda lehettünk. Pontosan emlékszem amikor a ’90-es évek közepén láttuk ott a Rage Against The Machinet, ami egyébként életem egyik meghatározó koncertélménye volt, az járt a fejemben, hogy egy napon milyen szép is lenne, ha mi is ott játszhatnánk a színpadon.”

Új DVD

“Egészen november végéig úton leszünk. Szeptembertől a Juliette Lewis And The Licks vendégeskedésével turnézunk az USA-ban, aztán Európa jön, majd Ausztrália, de a koncertezés lecsengésével nem akarunk egyből nekilátni egy új albumnak. Ahogy legutóbb is, most is szeretnénk időt szánni a dalírásra, a kreatív folyamatra. Vannak már ötletek, témák, de csak embrionális formában. Viszont a tervek szerint kijön még egy DVD-nk, aminek a gerincét a Wembley-bulik felvételei adják, de a Black Holes turné másutt rögzített koncertjeiből és egyéb anyagaiból is lesz rajta cucc.”

www.muse.mu

forrás: www.rockinform.hu | ROCKINFORM | 152.Szám

A szöveg felhasználása, a szerző írásos engedélye nélkül tilos!